18 września 2018
Ogłoszenie
Strona główna - Dziecko - Po co dzieciom zabawki?

Po co dzieciom zabawki?

Sklepy zabawkowe w dzisiejszych czasach są przepełnione rozmaitymi rodzajami zabawek, które kuszą dzieci od samego wejścia. Na pewno sama jako matka niejednokrotnie nie mogłaś zdecydować się na zabawkę najbardziej odpowiednią dla Twojego dziecka. Zastanów się jak często stawałaś przed dylematem dotyczącym koloru, dźwięku, wielkości i możliwości nowego misia, klocków czy samochodu?

Bardzo duży wybór zabawek z jakim mamy dzisiaj do czynienia niestety nie zawsze sprzyja podejmowaniu decyzji właściwych, dostosowanych do wieku i potrzeb naszych pociech. Często ulegamy reklamom, promocjom czy znanym markom, które nie tylko nie są potrzebne naszym dzieciom, ale również nic nie wnoszą do ich kolejnych etapów rozwojowych. Jakich zabawek zatem szukać?

Wybieramy zabawkę

Po pierwsze zauważ, że Twoje dziecko każdego dnia nie tylko rośnie, ale również się rozwija. A zatem zabawki z jakich korzysta powinny być dostosowane do jego potrzeb rozwojowych. Inne klocki kupujemy dla dwulatka, inne proponujemy sześciolatkowi. Zabawki mają wspomagać rozwój, stymulować go, a jednocześnie dawać szansę na swobodną i nieprzymuszoną zabawę.

Rodzicie powinni przede wszystkim wiedzieć, że preferencje ich pociech zmieniają się z wiekiem, ale od samego początku dzieci uczą się przez naśladownictwo. Można to zaobserwować w większej grupie dzieci, gdzie zabawę najczęściej inicjują starszaki a maluchy naśladują ich zachowania. Podobnie sprawa ma się z zabawkami. Jeśli na przykład  zabawka wydaje jakiś dźwięk, a maluch usłyszy go kilkakrotnie i wpłynie on na niego pozytywnie, wówczas z dużym prawdopodobieństwem, dziecko zacznie owy dźwięk powtarzać i naśladować.

Dorośli w dzisiejszych czasach bardzo chętnie zarzucają swoje pociechy coraz to nowszymi zabawkami, ponieważ sądzą, że w ten sposób sprawią im radość i czegoś nowego nauczą. Warto jednak sobie przypomnieć, że jeszcze nie tak dawno temu, owi rodzice mieli po jednej ulubionej zabawce i byli równie szczęśliwi. Nadmiar zabawek wcale nie oznacza zatem, że dzieci będą mądrzejsze, bardziej elokwentne, lepiej rozwinięte czy przystosowane do funkcjonowania społecznego. Nadmiar zabawek może natomiast prowadzić do występowania u dziecka w przyszłości postawy roszczeniowej i mniejszego poziomu zrozumienia dla braku posiadania.

Zabawki powinny być dobierane z umiarem i zgodnie z wiekiem dziecka. Inną nieco kwestię stanowi wybór zabawek zgodnie z płcią. Często bowiem rodzice wmuszają dzieciom zabawki, którymi według nich powinny bawić się dziewczynki czy chłopcy. Trzeba jednak pamiętać, że małym dzieciom np. trzyletnim dziewczynkom, nie robi różnicy to czy bawią się samochodem, czy lalką. Są to tylko przedmioty, które dają im w danej chwili radość zabawy, i których używanie w zabawie wcale nie oznacza kształtowania złych nawyków czy preferencji w przyszłości.

Zabawka dostosowana do wieku

Dla niemowlaków kupujemy zabawki specjalnie oznaczone. Nie mogą one zawierać małych elementów, być wykonane ze szkodliwych materiałów, nie mogą uczulać, ani być zbyt głośne. Zastrzeżeń odnośnie zabawek dla niemowlaków jest cała masa, ponieważ mają one być po prostu bezpieczne.

Pierwsze zabawki powinny być względnie proste i mieć kontrastujące ze sobą kolory. Jeśli zabawka wydaje dźwięk wówczas powinien być on łagodny, wyciszający i uspokajający. Niemowlakom najczęściej kupuje się karuzele, grzechotki, gryzaki, piszczące pluszaki, nietłukące lusterka, ruchome zwierzątka, miękkie książeczki, maty edukacyjne, bujaki z zabawkami itp. Dzieci maja zatem w czym wybierać, choć i tak w pewnym momencie największa radość sprawia im zabawa własnym ciałem tj. oglądanie rączek i nóżek, turlanie się, pełzanie itp.

Im dziecko starsze, tym większe potrzeby. Gdy maluch zaczyna biegać i mówić, zaczyna również wymagać innych zabawek, ponieważ jego zabawy są coraz bardziej złożone. Początkowo maluch jeszcze się uczy np. sortuje klocki w sortownikach, buduje pierwszą wieżę z  klocków, układa pierwszą układankę z czterech puzzli, odkrywa do czego służą kredki i jak kręcą się kółka. Stopniowo jednak obserwujesz, że Twoja pociecha chce ugotować obiad i dać go lalkom albo zamiast wieży z klocków chce zbudować domek. Chętniej również przegląda książeczki i prosi, abyś czytała jej bajki. Zabawki, z których wówczas dziecko korzysta pomagają mu często zainicjować zabawę i stają się jej dalszą motywacją.

Jeszcze inne potrzeby mają przedszkolaki, a zatem dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. W tym okresie rozwoju dziecka warto się zastanowić przed zakupem zabawki i wybrać coś co faktycznie będzie miało na niego wpływ. Na przykład kupując tablice do pisania kredą, kolorowanki, książeczki z zadaniami, klocki itp., będziesz miała wpływ na rozwój zdolności manualnych dziecka. Chcąc stymulować rozwój motoryczny, pozwól maluchowi biegać, skakać, jeździć na rowerze, grać w piłkę, korzystać z placu zabaw itp. Dziecko rozwija się społecznie, jeśli bawi się w lekarza, nauczyciela, mechanika albo w popularny sklep.

Dla sześciolatka, czyli dziecka, które obejmuje już obowiązek szkolny, zakup zabawek zaczyna mieć wymiar bardziej naukowo-poznawczy. Dziecko wykazuje w tym okresie bardzo dużą ciekawość otaczającego świata i poszczególnych jego dziedzin. Warto abyś obserwowała swoje dziecko i umiała „wyłuskać” jego największe zainteresowania, a potem odpowiednimi zabawkami je stymulować. Jeśli dziecko kocha konie, to daj mu książkę o koniach, jeśli interesuje go matematyka to daj liczydło, a jeśli chętniej wycina wzory z papieru to pokaż mu co to origami.

Jak zatem widać potrzeby dzieci zmieniają się z wiekiem i z wiekiem są one coraz bardziej sprecyzowane również odnośnie zabawek. Ty jako rodzic zawsze zwracaj uwagę na zabawki z atestem, wybieraj te w odpowiednich kategoriach wiekowych i czuwaj nad zabawą swojej pociechy nawet wówczas, gdy wydaje Ci się ona całkowicie bezpieczna.

Rodzaje zabawek

Zabawki można podzielić na kilka kategorii,  w zależności od tego z jakiego materiału są wykonane i do czego mają służyć.

Najczęściej dzisiaj mówi się o zabawkach:

  • edukacyjnych,
  • ekologicznych,
  • do kąpieli,
  • drewnianych,
  • muzycznych,
  • plastycznych,
  • itp.

Mówiąc o zabawkach edukacyjnych mamy zawsze na myśli takie zabawki, które będą wpływać na rozwój dziecka i stymulować go we właściwym kierunku. Zabawek edukacyjnych poszukują nie tylko rodzice, ale również osoby, które zamierzają obdarować nimi malucha. Już samo określenie „edukacyjne” powoduje pozytywne skojarzenia, a zatem tego typu zabawki są dzisiaj najbardziej popularne. Pamiętaj jednak, że Twoje dziecko wcale nie potrzebuje drogiej edukacyjnej zabawki, ponieważ w równym stopniu przyjemność może czerpać z podarcia kartek papieru albo z wspólnej zabawy z rodzicami w „kółko graniaste”. Proste zabawy, przy użyciu rozmaitych domowych przedmiotów są równie rozwojowe i radosne dla dziecka co interaktywny miś. Czasami nawet miś bardzo szybko zostaje porzucony w kącie, ponieważ dziecko odczuwa więcej przyjemności w zabawie z mamą, niż w ciągłym przyciskaniu jednej łapki. Pojawia się tutaj tylko podwójny problem – musisz mieć dla dziecka czas i umieć wymyślić dla niego prostą zabawę.

Zabawki drewniane znane są od lat. Być może sama jako dziecko układałaś drewniane klocki w literki. Dzisiaj drewnianych zabawek jest znacznie więcej niż kiedyś, co daje o wiele większą możliwość wyboru. Drewniane zabawki są również bezpieczniejsze dla każdej pociechy. Ponadto należą one do zabawek ekologicznych, zatem ich popularność ciągle rośnie i uznawane są za przedmioty przyjazne dla środowiska i ludzi.

Zabawki do kąpieli to również cała gama produktów, takich jak: kaczuszki, statki, kubeczki, fontanny, książeczki wodoodporne, farbki do malowania w wannie, konewki i wiele, wiele innych. Dzięki zabawkom do kąpieli dziecko nie tylko miło spędza czas w wodzie i rozwija się, ale również łatwiej malucha namówić na samą kąpiel, a nawet na mycie głowy.

Jak kupować zabawki?

Jeśli chcesz kupić zabawkę to pamiętaj o atestach, jej dostosowaniu do wieku i możliwości dziecka, a także o tym, aby była atrakcyjna.

Jeśli nie jesteś pewna co do swojej decyzji, ponieważ wybór zabawek jest zbyt duży, to po prostu daj sobie trochę czasu. Prześpij się ze swoimi wątpliwościami, pooglądaj w innych sklepach lub na stronach internetowych. Być może dla Ciebie wybór zabawki nie jest życiową decyzją, ale Twojemu dziecku ta zabawka ma sprawić radość i zainspirować do różnych zabaw, a zatem warto się trochę postarać.

O Anna Bielaczyk

Anna Bielaczyk jest magistrem pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej - absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

W życiu prywatnym mama 2-letniej córki Dagmarki. W wolnych chwilach ćwiczy jogę, poświęca się literaturze oraz swojej córeczce :)

Sprawdź także

Śpiący niemowlak

Ciemieniucha – jak sobie z nią poradzić?

Zapewne dla wielu niedoświadczonych rodziców może to być spory szok i powód do niepokoju, aczkolwiek …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *