18 września 2018
Ogłoszenie
Strona główna - Odchudzanie - Jakie błędy popełniasz w odchudzaniu?

Jakie błędy popełniasz w odchudzaniu?

Jesteś na diecie, a Twoja masa ciała stoi w miejscu? Jesz coraz mniej, rezygnujesz z niektórych posiłków, nie pamiętasz nawet jak smakują słodycze i nie zauważasz żadnych zmian w swoim wyglądzie? Niestety, wbrew pozorom odchudzanie wcale nie jest prostym procesem i zwykle wymaga dokładnego przemyślenia, co i jak zmienić w trybie życia, aby uzyskać, a następnie utrzymać wymarzoną masę ciała. Poniżej przedstawiam kilka najczęstszych błędów popełnianych w czasie odchudzania. Sprawdź czy nie dotyczą także Ciebie.

Owoce to przecież samo zdrowie…

Oczywiście. Owoce są bardzo cennym składnikiem diety. Obfitują w witaminy, składniki mineralne, błonnik pokarmowy, są świetnym źródłem wody i bioflawonoidów. Mają właściwości zasadotwórcze, dlatego powinny być często spożywane przez miłośników mięsa. W dietach odchudzających często stanowią główny składnik posiłków. Czy to na pewno dobrze? Niekoniecznie.

Owoce są produktami o wysokim indeksie glikemicznym, a więc powodują szybki wzrost stężenia glukozy we krwi. Co za tym idzie, ich spożywanie może wzmagać apetyt. Trzeba również zwrócić uwagę na ich kaloryczność. Jeden banan to około 100kcal, gruszka około 80kcal, awokado prawie 230kcal, a 100g winogron to źródło 70kcal. Jak widzisz, sałatka owocowa może być produktem bogatokalorycznym. Podsumowując, regularnie sięgaj po owoce, ale jednocześnie kontroluj ich ilość w jadłospisie.

Z kolacji trzeba zrezygnować, a ostatni posiłek najlepiej jeść przed 18:00

To jeden z najczęściej powtarzanych mitów żywieniowych. Dla większości osób na diecie ostatnim posiłkiem jest obiad. Zwykle tylko teoretycznie, bo w końcu kto jest w stanie nie jeść nic przez 15 godzin, czekając aż do rana? Zalecane jest spożywanie 4-5 regularnych posiłków dziennie. Przerwy między nimi powinny trwać około 3 godziny. Nie wskazane jest rezygnowanie z żadnego z posiłków, a w szczególności ze śniadania.

Już dawno wykazano, że spożywanie małej ilości posiłków, ale o większej kaloryczności sprzyja powstawaniu otyłości i zaburzeń metabolicznych. Zasada „mało, ale często” jest jak najbardziej słuszna. Powracając do godziny spożywania kolacji – jest to kwestia indywidualna. Wszystko zależy od tego, kiedy zaczynasz dzień, a kiedy kładziesz się spać. Dla niektórych 18.00 jest przecież środkiem dnia. Planując jadłospis, uwzględnij ostatni posiłek nie później niż 2 godziny przed snem.

Im mniej, tym lepiej

Ta zasada to prawdziwa zmora dietetyków. Oczywiście, aby schudnąć trzeba spożywać mniej kalorii niż potrzebuje organizm. Wtedy konieczne jest czerpanie energii z innych źródeł, głównie z tkanki tłuszczowej. Jeżeli jednak ilość spożywanych kalorii jest drastycznie obniżona, organizm próbuje się bronić. Dochodzi do obniżenia podstawowej przemiany materii, czyli podstawowego wydatku energetycznego związanego m.in. z pracą serca, oddychaniem czy funkcjonowaniem narządów wewnętrznych. Mimo ograniczania spożywanych kalorii, masa ciała się nie zmienia lub zmienia, ale w niewielkim stopniu.

Ponadto osobom stosującym dietę bardzo niskokaloryczną trudno jest  przestrzegać jej przez dłuższy czas. Nie mają również możliwości nauczenia się zdrowych nawyków żywieniowych, które pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Deficyt energetyczny diety powinien spowodować utratę masy ciała rzędu 1-1,5 kg tygodniowo.

Stawiam na produkty light!

Czy słowo „light” znajdujące się na etykiecie można traktować jako synonim produktu niskokalorycznego? Niestety nie. Istnieją przepisy prawne regulujące treści zamieszczane na opakowaniach produktów spożywczych, jednak dla przeciętnego konsumenta ich interpretacja wcale nie jest prosta.

Jako „lekki” lub „light” może być oznaczony produkt, zawierający 30% mniej tłuszczów, cukru lub energii niż jego tradycyjny odpowiednik. Dla przykładu przeczytaj etykiety majonezów – jednego „light” i drugiego tradycyjnego. Co tam znajdziesz? Informację, że łyżka zwykłego majonezu jest źródłem 110kcal, a „dietetycznego” 70kcal. Teoretycznie wszystko się zgadza, ale czy to na pewno produkt niskokaloryczny? Spójrz również na etykietę czekolady light. Producenci często obniżają w nich zawartość cukru ale za to…znacznie zwiększają ilość dodawanego w czasie produkcji tłuszczu. Dlatego z produktami light trzeba być ostrożnym. Najrozsądniej jest zwracać uwagę na tabelę wartości odżywczej produktu, a nie obietnice producenta.

Sport? Przecież stosuję dietę!

Aktywność fizyczna jest niezbędnym elementem terapii odchudzającej. Niezbędnym! Stosując dietę z pewnością uda Ci się utracić kilka zbędnych kilogramów, ale gdy odpowiednio skomponowane posiłki połączysz z regularną aktywnością fizyczną, efekt będzie o wiele lepszy i trwalszy.

Polecane są ćwiczenia aerobowe, czyli o niskiej intensywności, ale długim okresie trwania. Są to np. pływanie, marsze, jogging, jazda na rowerze czy jazda na rolkach. Oprócz doboru odpowiednich ćwiczeń, równie ważna jest regularność ich wykonywania. Aktywność fizyczna 3 razy w tygodniu to minimum. Najlepiej znaleźć na nią czas codziennie.

Skończyłam dietę. Wreszcie mogę jeść normalnie!

Jeżeli tak podchodzisz do odchudzania, nigdy nie będziesz w pełni zadowolona ze swojego wyglądu. Nie ma diety trwającej tydzień, dwa tygodnie czy 20 dni. Celem odchudzania nie jest tylko utrata masy ciała, ale także jej utrzymanie przez następne miesiące i lata. Jeżeli uda Ci się osiągnąć wymarzoną sylwetkę, ale wrócisz do zwyczajowego sposobu odżywiania, zaprzepaścisz swoją ciężką pracę. Dieta powinna trwać całe życie! Nie chodzi tutaj o wyliczanie kalorii każdego posiłku, ale umiejętność wyboru odpowiedniej żywności. Dobry dietetyk z pewnością Cię do tego przygotuje.

O Joanna Chudzicka

Joanna Chudzicka jest absolwentką Wydziału Lekarskiego II Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Dotychczasowe doświadczenie zdobyła w trakcie licznych praktyk w szpitalach oraz poradniach specjalistycznych. W przeszłości uczestnik i koordynator międzynarodowego projektu Nutrition Day. Brała także udział w pracach nad aplikacją mobilną "Wiesz co jesz".

Obecnie jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Ponadto bierze udział w polsko-szwajcarskim projekcie, którego celem jest edukacja żywieniowa konsumentów. Redaktor portali internetowych.

Prywatnie miłośniczka podróży i turystyki górskiej. Ostatnie wakacje spędziła w Albanii. W najbliższym czasie planuje odwiedzić Armenię i Gruzję.

Sprawdź także

Mężczyzna mierzący obwód brzucha

Jak motywować się do odchudzania? Mamy sprawdzone sposoby!

Odchudzanie to nie lada wyzwanie dla każdego z nas – to stwierdzenie jest banalne, ale …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *