18 września 2018
Ogłoszenie
Strona główna - Odżywianie - Dieta oczyszczająca
Owoce na drewnianej desce

Dieta oczyszczająca

Stres, życie w mieście, żywność naładowana chemicznymi dodatkami. Środowisko, w którym żyjemy nie sprzyja zdrowiu. Nasz organizm narażony jest na bezustanny kontakt z substancjami toksycznymi. Jak sobie z tym radzić? Dobrze byłoby co jakiś czas zastosować dietę oczyszczającą.

Diet oczyszczających istnieje całe mnóstwo. Kolorowe czasopisma prześcigają się w wymyślaniu nowych, coraz bardziej wymyślnych, a często zupełnie bezsensownych diet, które mają pomóc pozbyć się nagromadzonych w organizmie toksyn. Zdanie specjalistów na temat słuszności ich stosowania są bardzo podzielone. Teoretycznie nasz organizm sam powinien radzić sobie z substancjami szkodliwymi i wydalać je przez przewód pokarmowy, nerki i skórę.

Rodzaje diet oczyszczających

Dość popularną metodą jest głodówka. Polega na całkowitej rezygnacji ze spożywania pokarmów. Dopuszczalne jest jedynie przyjmowanie wody. Czas trwania jest różny, od doby do nawet trzech. Czy zaprzestanie jedzenia jest uzasadnione? Nie do końca. Głodówka jest dużym stresem dla organizmu. Powoduje osłabienie, zmęczenie, uczucie braku energii. Można powiedzieć, że jej efekt jest odwrotny od pożądanego. W końcu rozpoczynając kurację oczyszczającą, mamy nadzieję, że zaczniemy czuć się lekko, a przede wszystkim zdrowo.

Często stosowaną metodą są również monodiety. Polegają na żywieniu wyłącznie jednym produktem przez około 3 dni. Najbardziej popularną monodietą jest dieta kapuściana, chociaż ta stosowana jest głównie jako terapia odchudzająca. W przypadku oczyszczania organizmu, bardziej popularne są dieta jabłkowa czy brokułowa. Oprócz spożywania głównego produktu, zalecane jest również przyjmowanie dużych ilości płynów.

Zalety? W przeciwieństwie do głodówki monodieta dostarcza organizmowi związków energetycznych, chociaż w bardzo małych ilościach. Ponadto, wykorzystywanym produktem jest warzywo lub owoc, co gwarantuje odpowiednią podaż błonnika, który jak wiadomo, jest bardzo skutecznym związkiem oczyszczającym jelita. Wady? Przede wszystkim trudno znaleźć uzasadnienie, dlaczego spożywanie jednego produktu jest bardziej wskazane niż kilku różnych o sprawdzonym, ekologicznym pochodzeniu. Zawsze trzeba pamiętać, że nie istnieje żaden surowiec spożywczy, który dostarczałby wszystkich składników odżywczych niezbędnych dla naszego organizmu.

Jak najlepiej?

Zatem jaką metodę najlepiej wybrać? Dobra dieta oczyszczająca powinna być długotrwała i racjonalna. Kuracja trwająca dzień lub dwa nie przyniesie większego rezultatu. Lepiej skupić się na niej przez okres około 2-4 tygodni.

W ciągu pierwszego tygodnia diety zalecane jest spożywanie wyłącznie warzyw i owoców. Postaraj się kupić produkty ekologiczne. Sałata, marchew czy brokuł kupowane w markecie mogą być przeładowane pozostałościami nawozów, a ich jedzenie nie będzie miało nic wspólnego z oczyszczaniem. Pamiętaj, że możesz spożywać je w każdej postaci – surowej, gotowanej, przecieranej, kwaszonej czy pieczonej. Do przyprawiania używaj aromatycznych ziół, zrezygnuj natomiast z cukru i soli.

Każdy dzień rozpoczynaj od szklanki wody z cytryną. Dopiero po godzinie od wstania zjedz śniadanie. Następnie w ciągu dnia możesz zaplanować jeszcze 4 posiłki. Wybieraj różnorodne produkty. Warzywa powinny pochodzić ze wszystkich grup: korzeniowe (marchew, burak), psiankowate (pomidor, ziemniak), liściaste (sałata, jarmuż), krzyżowe (kalafior, kapusta), cebulowe (czosnek, por), strączkowe (fasola, bób). Podobnie owoce. Sięgaj po cytrusy, truskawki, borówki, jabłka, banany, śliwki, porzeczki, a także wszystkie inne, które uda Ci się kupić. Pamiętaj, że najbardziej bezpieczne owoce to krajowe i te, na które akurat jest sezon.

Co następnie? Możesz zacząć urozmaicać swoje jadłospisy. Zacznij jeść fermentowane przetwory mleczne (koniecznie o naturalnym smaku), pełnoziarniste przetwory zbożowe i chude mięso i ryby.

Co dalej?

Po zakończeniu kuracji staraj się jak najdłużej jeść zdrowo. Unikaj słodyczy, alkoholu, słonych przekąsek i barów szybkiej obsługi. Staraj się sięgać po żywność nieprzetworzoną, zawierającą jak najbardziej naturalny skład. Zamiast powtarzanych regularnie detoksykacji, lepiej na co dzień zwracać uwagę na to, co ląduje na Twoim talerzu i jaki styl życia prowadzisz.

O Joanna Chudzicka

Joanna Chudzicka jest absolwentką Wydziału Lekarskiego II Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.

Dotychczasowe doświadczenie zdobyła w trakcie licznych praktyk w szpitalach oraz poradniach specjalistycznych. W przeszłości uczestnik i koordynator międzynarodowego projektu Nutrition Day. Brała także udział w pracach nad aplikacją mobilną "Wiesz co jesz".

Obecnie jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Dietetyków. Ponadto bierze udział w polsko-szwajcarskim projekcie, którego celem jest edukacja żywieniowa konsumentów. Redaktor portali internetowych.

Prywatnie miłośniczka podróży i turystyki górskiej. Ostatnie wakacje spędziła w Albanii. W najbliższym czasie planuje odwiedzić Armenię i Gruzję.

Sprawdź także

Warzywa

Dlaczego warto zdrowo się odżywiać?

Prawdopodobnie każdy z nas, zapytany o to, czy zdrowo się odżywia, odpowiedziałby twierdząco. Czy jednak …

2 komentarze

  1. Fajny artykuł. Uświadamia nam jak ważne jest oczyszczanie organizmu z nagromadzonych w nim toksyn. Tylko, że ja podczas oczyszczania nie stosuje diet, które niestety w moim przypadku są niewykonalne bo nie wyobrażam się na samej kaszy jaglanej. Aby się oczyścić wybrałam bardzo prosty sposób- otóż dwa razy dziennie stosuję błonnik witalny. Dodaję go sobie do jogurtu, wody, kefiru, soku i zwyczajnie wypijam. Jakże odmieniło sie funkcjonowanie moje organizmu. Blonnik witalny piję już miesiąc i jestem lekka, pełna energii i z lepszym trawieniem. Polecam.

    • Brawo Ewa – ja też go stosuję 🙂 Wreszcie gruntownie oczyściłam się z tego całego syfu co mi zalegał w organizmie. A cera – wreszcie jak marzenia 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *