18 września 2018
Ogłoszenie
Strona główna - Odżywianie - Wegetarianizm – czy jest odpowiedni dla każdego?
Sałatka wegetariańska

Wegetarianizm – czy jest odpowiedni dla każdego?

Wegetarianizm to dla jednych swego rodzaju dieta, dla innych zasady wypływające z wyznawanej religii, a jeszcze dla innych wynik przekonań moralnych. Na dzień dzisiejszy mówi się o ośmiu odmianach wegetarianizmu, które różnią się od siebie między innymi rodzajem produktów wyłączanych z diety oraz powodem, dla którego wprowadzane są w życie.

Odmiany wegetarianizmu

Najbardziej znany laktoowowegetarianizm polega na rezygnacji z wszelkiego rodzaju potraw mięsnych, natomiast nie neguje zjadania innych produktów pochodzenia zwierzęcego np. jajek, w przeciwieństwie np. do laktowegetarianizmu, który odrzuca całkowicie ich zjadanie.

Bardzo interesującą odmianą wegetarianizmu jest witarianizm – dieta, która zaleca spożywanie wyłącznie świeżych produktów, a zatem nakazuje rezygnację z potraw gotowanych.

Znany jest również weganizm – całkowity zakaz zjadania wszelkich produktów pochodzenia zwierzęcego i mięsa, w tym nawet miodu.

Nieco mniej rozpowszechnione odmiany wegetarianizmu to liquitarianizm – spożywanie pokarmów pod postacią soków, sprautarianizm – dieta oparta na kiełkach roślinnych, oraz najbardziej rygorystyczna dieta – frutarianizm, który nie tylko rezygnuje z mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, ale również z owoców i warzyw, których spożycie oznaczałoby śmierć dla rośliny. Ta ostatnia odmiana wegetarianizmu jest zdecydowanie wynikiem moralnych i etycznych przesłanek, mówiących o cierpieniu zwierząt i roślin, o niehumanitarnym zabijaniu i braku wolnego wyboru dla niewinnych istot żywych, niebędących ludźmi.

Wegetarianizm a religia

Pod względem wyznawanej religii, są takie wyznania, które zakazują zabijania zwierząt, lub ich określonego gatunku. Wówczas wegetarianizm staje się jednym z przykazań religijnych i ma to miejsce na przykład w buddyzmie, hinduizmie, dżinizmie, Ruchu Rastafarii. W religiach takich jak Islam, zakazuje się jedzenia określonych rodzajów mięsa i produktów pochodzenia mięsnego np. wieprzowiny, padliny czy krwi zwierzęcej, ale dopuszcza się inne rodzaje np. drób, pod warunkiem, że zwierze zostanie zabite w określony sposób z zachowaniem właściwego obrządku.

Wegetarianizm zatem jest nie tylko dietą oczyszczającą organizm, ale również wyborem lub nakazem prowadzącym do oczyszczenia duszy.

Wegetarianizm a zdrowie

Ci, którzy decydują się na wegetarianizm z powodu utrzymania dobrego zdrowia i kondycji, mogą się cieszyć nią przez długie lata, jeśli tylko stosowana przez nich dieta będzie zoptymalizowana i dobrze dostosowana do potrzeb organizmu. Nie należy bowiem zapominać, że organizm każdego człowieka ma zapotrzebowanie na takie same, określone składniki, które zapewniają mu zdrowie, siłę, energię i sprawność działania. Zatem organizm, który zbyt nagle i radykalnie zostanie pozbawiony owych składników może natychmiastowo podupaść na zdrowiu, a nawet może wymagać hospitalizacji.

Dla kogo zatem wegetarianizm jest dobry i wskazany? Dla osób, które zdecydują się na niego świadomie i rozsądnie wprowadzą go w życie. Nie chodzi bowiem o to, aby przestać jeść mięso i zastąpić je marchewką czy żółtym serem. Dieta każdego wegetarianina musi być na tyle zróżnicowana, aby dostarczała do organizmu wszystko to, co zaspokoi jego codzienne potrzeby.

Organizm człowieka potrzebuje przede wszystkim białka, które stanowi podstawowy budulec organizmu. Rezygnując z mięsa odbieramy organizmowi spory zastrzyk tej ważnej dla niego substancji. Białko można jednak znaleźć w takich produktach jak fasola, soja, groch, kasza, makaron, pieczywo razowe, mleko, sery, orzechy, jogurty itp.

Potrzebne jest również żelazo, które wegetarianie czerpią z suszonych owoców, nasion słonecznika tofu, fasoli, zielonych warzyw liściastych itp.

Wapnia doszukamy się w zielonych warzywach, tofu, sezamie czy mleku sojowym. Dla uzupełnienia tej substancji warto również zjadać pomidory i rośliny strączkowe.

Soczewica, dynia, brązowy ryż i orzechy dostarczą cynku, a mleko sojowe, jaja i tofu to źródło witaminy B12. Witaminy wegetarianie uzupełniają przez zjadanie świeżych warzyw i owoców.

Badania przeprowadzone przez naukowców, mające na celu sprawdzenie ewentualnej szkodliwości wegetarianizmu, dowiodły, że wiele groźnych chorób może być wynikiem diety opartej na mięsie a nie na jego odstawieniu. Mięso zawiera bowiem szkodliwy cholesterol, dioksyny, komórki rakowe, pestycydy i antybiotyki. Wegetarianizm sprzyja zdrowiu, dobrej kondycji, szczupłej sylwetce, wydłuża życie, mniejsza ryzyko występowania cukrzycy, zawałów serca, nadciśnienia itp.

O Redakcja

Serwis zdrowik.pl został stworzony, by dzielić się wiedzą i informacjami w temacie zdrowia i urody. Nasi redaktorzy przygotowują dla Was artykuły z należytą starannością w różnych zagadnieniach odnośnie zdrowia. Staramy się, aby prezentowana przez nas wiedza była na najwyższym poziomie i była zgodna z rzeczywistością.

Sprawdź także

Warzywa

Dlaczego warto zdrowo się odżywiać?

Prawdopodobnie każdy z nas, zapytany o to, czy zdrowo się odżywia, odpowiedziałby twierdząco. Czy jednak …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *