18 września 2018
Ogłoszenie
Strona główna - Psychologia - Jak sobie radzić ze stresem?
Zestresowana kobieta w pracy

Jak sobie radzić ze stresem?

Nasza codzienność to różne stany i samopoczucie. Czasami jest nam lekko na duszy, innym razem coś ciąży i przeszkadza. Czasami cieszymy się ze wszystkiego, innym razem trudno znaleźć nam choć jeden powód do radości. Czasami chce się żyć i wszystko wydaje się piękne, czujemy wdzięczność do losu za to czego doświadczamy. W innych sytuacjach, czujemy się bardziej nieszczęśliwi niż ci, którym obiektywnie rzecz biorąc wiedzie się dużo gorzej.

Dlaczego tak jest? Skąd biorą się owe wahania nastrojów i tak różnorodne widzenie całokształtu naszego życia? Odpowiedź jest banalnie prosta, choć nie do końca. Nastroje nasze zmieniają się w zależności od tego, co nas spotyka. W wielu wypadkach znamy przyczyny tych zmian. Są jednak sytuacje, w których zmienia się nasze widzenie świata, mimo tego, że obiektywnie nie zmieniło się nic, czujemy napięcie, niepokój i dyskomfort, którego bliżej nie potrafimy nazwać i nie wiemy dlaczego tak jest. Większość z nas wie co to jest i jak to się nazywa. Czując się źle mówimy, że jesteśmy zestresowani. To wiemy, ale nie wiemy co zrobić, by przestać się tak czuć.

Stres – czym jest?

Stres to reakcja organizmu na sytuacje, które odbieramy jako zagrożenie. To napięcie, które pojawia się w sytuacjach konieczności sprostania jakimś wymaganiom. Stres to procesy, które zachodzą w organizmie jako reakcja na bodźce o charakterze niekorzystnym. Stres objawia się przykrymi emocjami, takimi jak złość, bezradność, bezsilność, zniechęcenie, niepokój i lęk. Często jest to ogólne napięcie nerwowe, które trudno określić.

Przyczyny stresu

Stres może być wywoływany przez bardzo wiele czynników. Czynniki te dzielimy na zewnętrzne i wewnętrzne. Czynnikami zewnętrznymi jest wszystko to, co nas spotyka, a więc wszystko, czego doświadczamy w środowisku rodzinnym, w pracy i wszędzie tam, gdzie przebywamy.

Zewnętrznymi źródłami stresu są wszelkie porażki, przykrości i zranienia, silne, nagłe, szokujące i traumatyczne przeżycia.

Przyczyną stresu bywają często nadmierne wymagania i tempo życia, rywalizacja, brak czasu na odpoczynek i przyjemności, życie ponad siły, ciągłe przeciążenia.

Źródłem stresu może być brak porozumienia z najbliższymi, nieudany związek, konflikt w rodzinie.

Stres pojawia się na skutek nagłych i dramatycznych wydarzeń losowych jak katastrofy, wypadki, choroby, utraty majątku i śmierć kogoś bliskiego.

Wewnętrznymi przyczynami stresu są indywidualne reakcje każdego z nas na wszystko, co nas spotyka. Innymi słowy są to cechy osobowości, nastawienie do życia, odporność i siła psychiczna. Nie wszyscy ludzie przeżywają jednakowo takie same sytuacje. Dla kogoś coś może być dużym stresem, dla kogoś innego ta sama sytuacja będzie jedynie małym dyskomfortem.

Radzenie sobie ze stresem

Radzenie sobie ze stresem obejmuje dwa główne obszary. Obszary te odpowiadają wewnętrznym i zewnętrznym źródłom stresu.

Zwalczanie stresu od wewnątrz

Zwalczanie stresu od wewnątrz trzeba rozpocząć od uświadomienia sobie faktu, że życie bez przykrych emocji: złości, niepokoju i smutku nie jest możliwe. Nie istnieje coś takiego jak całkowity i wieczny dobrostan. Dążenie do życia bez stresu daje tylko tyle, że zaczynamy stresować się stresem, a to jest błędne koło. Umiejętna walka ze stresem od wewnątrz polega na znajdowaniu sposobów, które zmniejszą poziom stresu lub wyeliminują go, jeśli to możliwe.

Kolejnym krokiem w wewnętrznym rozprawianiu się ze stresem jest praca nad samoświadomością, to znaczy nad umiejętnością wglądu w siebie. Rozpoznawanie własnych stanów emocjonalnych i umiejętność wyrażania ich to ważny krok na drodze do poradzenia sobie ze stresem. Jeśli wiesz co czujesz, umiesz to nazwać i połączyć z jakimś wydarzeniem, łatwiej Ci będzie zapanować nad emocjami.

W minimalizowaniu stresu pomaga także świadomość, że to jak się czujesz wynika bezpośrednio z myśli, które uruchamiane są przez emocje. Oto przykład: ktoś zajeżdża Ci drogę. Czujesz złość – myślisz – a to cham, co on sobie myśli, co za debil, w ogóle nie umie jeździć, takich to się powinno… Nieostrożny kierowca dawno zniknął Ci z oczu, a Ty dalej snujesz gniewne myśli. W końcu dojeżdżasz do pracy w nerwach i stresie. Myśli o porannym zdarzeniu towarzyszą Ci jeszcze przez jakiś czas. Co spowodowało Twój stres? Oczywiście kierowca, ale nie tylko on.

Przerwanie w porę łańcucha gniewnych myśli i skierowanie uwagi na coś innego, skończyłoby się chwilowym i szybko zażegnanym stresem. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Racja, ale się da! By stres był mniejszy i nie zepsuł Ci nastroju na całej linii, chwytaj pierwszą myśl jaka pojawia się w chwilach złości, niepokoju lub smutku. Chwytaj ją i nie dopuszczaj do kolejnych o tym samym wydźwięku.

W sytuacji z kierowcą lepiej byłoby dla Ciebie, gdybyś pomyślał: oj, niektórzy to się spieszą, całe szczęście nic się nie stało. Nie namawiam Cię do przekłamywania rzeczywistości: ów kierowca faktycznie mógł być cynicznym chamem, nie liczącym się z nikim i niczym na drodze. Ale fakt, że będziesz o nim myślał w ten sposób uderzy w Ciebie, a nie w niego. To Ty będziesz przeżywał złość i potęgował swój stres. Zdrowiej dla Ciebie, jeśli przyjmiesz inną wersję, tym bardziej, że naprawdę nie wiesz jak było.

Gniewne, smutne i niepokojące myśli nie przerwane w porę, narastają i robią się coraz intensywniejsze. Wraz z nimi narasta stres, stres Twój, a nie osoby, która wywołała zdarzenie.

Zwalczanie stresu od zewnątrz

Zwalczanie stresu od zewnątrz polega na odróżnianiu sytuacji stresujących, których można uniknąć od tych, których uniknąć się nie da.

Jeśli coś wywołuje w Tobie nieprzyjemne napięcie, zastanów się czy na pewno jest Ci to potrzebne.

Może jest to potrzebne, ale nie trzeba wkładać w to aż tyle sił.

Może robisz coś tylko dlatego, że robią to inni.

Zastanów się czy stres związany z jakąś sytuacją jest równoważony przez wynikające z niej korzyści. Być może zapominasz o tych korzyściach, a koncentrujesz się tylko na wymaganiach, wydatkach energetycznych i obowiązkach związanych z daną sytuacją. Przypomnienie sobie korzyści jakie wynosisz z danej sytuacji pomoże zmniejszyć stres i zwiększy poczucie zadowolenia i satysfakcji.

Jeśli korzyści przestały cieszyć, wyznacz sobie nowy cel.

Jeśli zyski nie równoważą wysiłku i związanego z nim stresu, przemyśl wszystko jeszcze raz.

Twój stres będzie mniejszy, jeśli stawiane sobie cele i związane z nimi wymagania będą możliwe do spełnienia. Twoje cele i wymagania nie muszą być takie jak innych.

W wypadku stresów, których uniknąć się nie da możesz minimalizować ich skutki.

Wyznaczaj sobie małe nagrody i przyjemności, których doświadczysz po sytuacjach wywołujących stres.

Znajdź najlepsze dla siebie formy wypoczynku i relaksu, i poświęć im czas.

Dziel się z bliskimi osobami tym, co przeżywasz i czujesz.

Znajdź czas na aktywność fizyczną, najlepiej realizowaną w grupie.

Nie rezygnuj ze swoich pasji, pielęgnuj je i bądź w tym konsekwentny.

Bądź asertywny: stawiaj swoje prawa i potrzeby na równi z prawami i potrzebami innych ludzi. Wyznaczaj własne granice i respektuj granice innych. Odmawiaj, jeśli nie chcesz czegoś zrobić i daj innym prawo do odmawiania Tobie.

O Małgorzata Gruszka

Małgorzata Gruszka skończyła studia magisterskie na kierunku psychologia w Katolickim Uniwersytecie Lubelskim im. Jana Pawła II. Skończyła także studia podyplomowe na kierunku oligofrenopedagogika w Ośrodku Szkoleniowym Elpax w Bytomiu. Ponadto ukończyła kursy i szkolenia z zakresu poradnictwa i pomocy psychologicznej. Dodatkowo posiada Certyfikat Terapeuty Integracji Sensorycznej, który uzyskała w Samodzielnym Ośrodku Rehabilitacyjno-Oświatowym w Katowicach.

W praktyce zawodowej posiada doświadczenie z zakresu poradnictwa i pomocy psychologicznej, szkoleń dla rodziców i nauczycieli, pomocy osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom, a także warsztatów psychologicznych dla osób z problemami zdrowotnymi.

Obecnie Małgorzata prowadzi warsztaty psychologiczne dla osób ociemniałych i ich rodzin, a także współtworzy projekty w bytomskim kole Polskiego Związku Niewidomych.

Prywatnie interesuje się literaturą, publicystyką i filozofią. W wolnych chwilach zajmuje się gotowaniem, dzianinami i tworzeniem rymowanek dla najmłodszych.

Sprawdź także

Mężczyzna mierzący obwód brzucha

Jak motywować się do odchudzania? Mamy sprawdzone sposoby!

Odchudzanie to nie lada wyzwanie dla każdego z nas – to stwierdzenie jest banalne, ale …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *