21 sierpnia 2019
Ogłoszenie
Strona główna - Żywienie - Diety - Dieta bogatoresztkowa na zaparcia
Sałatka owocowa w salaterkach w kształcie serca

Dieta bogatoresztkowa na zaparcia

Właściwa dieta jest podstawą zarówno w leczeniu zaparć, jak i w profilaktyce przeciwzaparciowej. Najczęściej dieta bogatoresztkowa jest wystarczająca, aby zaparcia minęły i nie powróciły. Jednakże należy do diety stosować się cały czas, co wiąże się ze zmianą stylu diety na co dzień, a nie tylko od czasu do czasu. Podstawą w diecie jest:

  • zwiększenie ilości spożywanego błonnika pokarmowego w produktach spożywczych,
  • zwiększenie ilości pitych płynów (w szczególności wody),
  • zmniejszenie ilości spożywanych produktów sprzyjających powstawaniu zaparć.

Produkty wskazane i niezalecane w zaparciach

Zdecydowana większość zaparć spowodowana jest rozleniwieniem jelita grubego, przez co masy kałowe wolniej przemieszczają się w stronę odbytnicy. Poniżej zaprezentowano produkty wskazane i niewskazane w profilaktyce i leczeniu zaparć.

Grupa produktówProdukty wskazaneProdukty niewskazane
Mleko i produkty mlecznechude mleko, kefiry, jogurty, maślanka, chudy ser lub półtłusty, twaróg, kwaśne mlekotłuste mleko oraz wyroby z mleka zawierające dużo tłuszczu (tłuste sery, serki topione)
Pieczywo, produkty zbożowepieczywo ciemne, razowe, żytnie, chrupkie, pełnoziarniste, chleb pszenny z niskiego przemiału, pumpernikiel, grahamka, otręby pszenne, kasza gryczana, jaglana, jęczmienna, płatki owsiane, mąka żytnia,  mueslichleb pszenny z wysokiego przemiału, białe pieczywo, mąki z wysokiego przemiału, kasza manna, kukurydziana, ryż
Desery i słodyczegalaretki, budynie, kisiele, powidła, dżemy i marmolady, twarde cukierkiczekolada i cukierki czekoladowe, masło czekoladowe i orzechowe, pralinki, ciastka w czekoladzie, konfitury wysokosłodzone, torty, kremy, bita śmietana, lody
Owocewszystkie owoce, a zwłaszcza suszone śliwki, morele, gruszki, jabłka, czarna porzeczka, żurawinawyjątkiem są banany, które przyczyniają się do zaparć
Warzywawszystkie warzywa a zwłaszcza surowe warzywa liściaste i korzeniowe (np. marchew, seler, kapusta)frytki, placki ziemniaczane, puree
Przyprawy, dodatkiliść laurowy, koperek, pietruszka, angielskie ziele, wanilia, sok z cytrynynadmiar innych przypraw
Sosy i zupysosy i zupy o małej zawartości tłuszczu, zupy na warzywach z włoszczyzny, mleczne, krupniki, zawiesiny z mąki i mlekazupy ze śmietaną, na warzywach z kościami, na mięsie, drobiu i rybach
Mięso i dróbchude mięsa, cielęcina, wołowina, polędwica, kura, kurczak, gołąb, serce, nerki, wątroba, królik, sarna, zając, jagnię, flaki, koninatłuste mięsa, wieprzowina, baranina, gęś, kaczka, mięso mocno peklowane, panierowane, przypieczone, wypiekane w tłuszczu, podroby
Wędlinychude mięsa, chuda szynka, parówki, polędwicatłuste mięsa, pasztety
Ryby i skorupiakichude: dorsz, sandacz, okoń, sola, pstrąg, szczupak, karaś, lin, flądra, mintaj, kraby, rakikarp, łosoś, sardynki, makrele, śledzie, węgorze, ryby w oleju, marynowane
Napojewoda mineralna, soki warzywne i owocowe, słaba herbata, kawa zbożowa, napary ziołowealkohol, napoje gazowane, czekolada, kakao, mocna kawa i herbata
Jajabiałko, w niewielkich ilościach żółtkożółtko w dużych ilościach
Sałatki i surówkiwszelkie sałatki i surówki warzywne i owocowesałatki z majonezem
Tłuszczeoleje roślinne: rzepakowy, słonecznikowy, sojowy, miękkie margaryny, masło, oliwa z oliweksmalec, masło topione, słonina, boczek, margaryny twarde

Powyższe zestawienie należy traktować jako wskazówki. Każdy organizm jest inny i może inaczej reagować na określone produkty. Jeśli zauważysz, że po niektórych produktach zalecanych masz nasilenie zaparć, to zaprzestań spożywania danych produktów.

Produkty w zaparciach spastycznych

Zaparcia spastyczne charakteryzują się nadmiernymi skurczami jelita, dlatego dieta przy nich powinna być nieco zmodyfikowana. Nie należy jeść produktów z błonnikiem twardym, który jeszcze bardziej pobudza aktywność jelit. Czyli z diety należy odsunąć takie produkty jak otręby pszenne, pieczywo pełnoziarniste, razowe, gruboziarniste kasze, surowe warzywa i owoce, a także inne produkty, które nie są zalecane w każdych zaparciach (patrz powyższa tabela). Można natomiast jeść produkty z błonnikiem miękkim, czyli wszelkie produkty wysokobłonnikowe, które są „miękkie” – przykładowo kefiry, jogurty, gotowane warzywa i owoce.

Błonnik pokarmowy

Błonnik (inaczej błonnik pokarmowy lub włókno pokarmowe) to kompleks substancji pochodzenia roślinnego, które nie ulegają trawieniu i wchłanianiu w przewodzie pokarmowym. Błonnik odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu układu pokarmowego. Składniki błonnika można podzielić na dwa rodzaje:

  • rozpuszczalne w wodzie,
  • i nierozpuszczalne w wodzie.

Ponadto sam błonnik dzielimy na:

  • błonnik pokarmowy – występujący w roślinach,
  • błonnik funkcjonalny – występujący w postaci suplementów diety.

Czy wiesz, że…

  • Dieta bogatoresztkowa przepełniona jest produktami z błonnikiem.
  • Błonnik przywraca równowagę w układzie pokarmowym i likwiduje zaparcia.
  • Błonnik występuje w dużej mierze w warzywach i owocach.

Właściwości błonnika

Dobroczynne właściwości błonnika znane są już od dawna. Błonnik jest niezbędnym elementem zbilansowanej diety i szczególnie pozytywnie oddziałuje na układ pokarmowy. Wśród podstawowych  działań i właściwości błonnika można zaliczyć:

  • zmniejszenie poziomu cholesterolu,
  • zmniejszenie nadciśnienia tętniczego,
  • obniżenie stężenia glukozy we krwi,
  • rozwój korzystnej flory bakteryjnej jelit,
  • regulacja pracy jelit,
  • likwidacja zaparć,
  • zmniejszanie uczucia głodu (wspomaganie odchudzania),
  • usuwanie toksyn i metali ciężkich.

Błonnik wskazany jest w takich chorobach i dolegliwościach jak cukrzyca, otyłość, nadciśnienie, miażdżyca czy zaparcia.

Błonnik a zaparcia

Dieta z wysoką zawartością błonnika stosowana jest w profilaktyce i leczeniu zaparć. Błonnik pobudza pracę jelit, dzięki czemu masy kałowe szybciej przesuwają się w jelicie – dochodzi do częstszych wypróżnień i eliminowane są w ten sposób zatwardzenia. Ponadto niektóre składniki błonnika działają poślizgowo – wyściełają ściany jelita śliską mazią, dzięki której niestrawione resztki pokarmowe szybciej się poruszają.

Przeciwwskazania do stosowania diety wysokobłonnikowej (bogatoresztkowej)

Należy pamiętać, że błonnik w dużych ilościach (zwłaszcza dawkowanych nagle) może zaszkodzić, dlatego należy ostrożnie dawkować błonnik.

Ponadto błonnik utrudnia przyswajanie witamin i wchłanianie leków, dlatego nie należy stosować błonnika łącznie z lekami i suplementami. Należy odczekać przynajmniej godzinę pomiędzy podaniem większej ilości błonnika i leków.

Ponadto przeciwwskazaniami w zwiększonej podaży błonnika są:

  • stany zapalne żołądka,
  • stany zapalne trzustki,
  • stany zapalne dróg żółciowych,
  • stany zapalne jelit,
  • stany niedoboru białka i składników mineralnych,
  • wrzody żołądka i dwunastnicy,
  • nieżyty przewody pokarmowego,
  • niezidentyfikowane krwawienie z odbytu,
  • choroby zakaźne.

W diecie wysokobłonnikowej istotne jest także, aby wraz ze zwiększeniem podaży błonnika, zwiększyć ilość pitych płynów – należy pić przynajmniej 2 litry wody mineralnej dziennie.

Produkty bogate w błonnik

Źródłem błonnika są rośliny. To właśnie w nich jest najwięcej błonnika, choć w części roślin jest go mniej, dlatego warto wiedzieć, które produkty zawierają więcej błonnika.

Dzienne zapotrzebowanie zdrowego człowieka na błonnik wynosi od 20 do 40 gram. Taka dawka błonnika pokarmowego sprawia, że przewód pokarmowy pracuje prawidłowo i nie występują problemy z zatwardzeniami.

Źródła błonnika pokarmowego

Najwięcej błonnika występuje w produktach zbożowych, warzywach i owocach. Poniżej zaprezentowano zestawienie produktów z wysoką zawartością błonnika (podawane w gramach na 100 gramów produktu).

ProduktZawartość błonnika (w gramach)
Pieczywo, produkty zbożowe
Otręby kukurydziane85
Mąka z otrębów jęczmiennych67
Otręby pszenne42
Otręby ryżowe21
Odtłuszczona mąka sojowa17
Mąka z orzechów ziemnych16
Otręby owsiane15
Mąka żytnia14
Kasza gryczana10
Mąka gryczana10
Mąka jęczmienna10
Chleb pszenny pełnoziarnisty7
Pieczywo chrupkie6
Grahamka5
Owoce
Figi suszone12
Morele suszone10
Jabłko suszone9
Brzoskwinie suszone8
Śliwki suszone8
Gruszki suszone7
Daktyle7
Maliny7
Jeżyny5
Czarna porzeczka5
Awokado5
Warzywa
Fasola czerwona25
Fasola biała17
Pomidory suszone12
Soczewica suszona8
Groszek zielony ugotowany6
Karczoch ugotowany6
Brukselka4

Redakcja

Serwis zdrowik.pl został stworzony, by dzielić się wiedzą i informacjami w temacie zdrowia i urody. Nasi redaktorzy przygotowują dla Was artykuły z należytą starannością w różnych zagadnieniach odnośnie zdrowia. Staramy się, aby prezentowana przez nas wiedza była na najwyższym poziomie i była zgodna z rzeczywistością.

Sprawdź także

Nerwy, tętnice i kości ramienia

Objaw Adsona – czym jest?

Jest to objaw pojawiający się przy zespole żebra szyjnego. Charakteryzuje się zanikiem tętna na tętnicy …

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *